Jullie hebben mijn huis verkocht en nu?
Het moment is daar… Er is een bod geaccepteerd en de woning is (bijna officieel) verkocht! Maar wat gaat er nu eigenlijk verder gebeuren?
De koopovereenkomst
Zodra er een bod is geaccepteerd gaan we aan de slag met het verzamelen van alle details voor het opstellen van de koopovereenkomst. Dit zijn stiekem best veel details. We hebben namelijk nodig: De complete personalia gegevens van de verkoper en koper, de details over het geaccepteerde bod en alle gegevens van de verkochte woning en eventuele bijbehorende zaken (denk bijvoorbeeld aan een parkeerplaats of garage).
Zodra we van alle partijen gegevens hebben ontvangen en de benodigde informatie in bezit is, gaan we aan de slag met het opstellen van het concept van de echte koopovereenkomst. Zodra deze klaar is (meestal binnen 2 dagen), sturen wij het concept van de overeenkomst uit naar zowel de verkoper als de koper. Indien er een aankoopmakelaar betrokken is bij de koop, sturen wij het concept naar hem/haar. We doen dit omdat het belangrijk is dat alle betrokkenen akkoord gaan met de inhoud van het document. Natuurlijk krijgt iedereen ook alle belangrijke bijlagen toegestuurd voor een laatste check. Zodra wij alle vragen, opmerkingen en benodigde aanpassingen hebben behandeld, is het tijd voor de volgende stap.
TEKENEN!!
Misschien wel het leukste en spannendste van het hele proces, want nu gaat het allemaal toch best officieel worden. Na akkoord van iedereen op het concept, zullen we eerst de verkoper vragen om bij ons op kantoor te komen tekenen. Daarna is de koper aan de beurt. Deze volgorde is om praktische redenen het meest efficiënt. We leven nog in een gekke wereld en daarom moeten wij ook denken aan ieders veiligheid. Het is daarom bij ons ook mogelijk om via een online tekenprogramma te tekenen.
Samen met een van de collega’s op kantoor ga je de beruchte handtekening zetten die je weer een stap dichter brengt bij de echt officiële verkoop van de woning. Teken je met een online programma? Dan zijn wij alsnog altijd bereikbaar voor als je onverhoopt nog vragen hebt. Als de koper een aankoopmakelaar in de arm heeft genomen, sturen wij de door verkoper getekende overeenkomst naar hem/haar op. De aankoopmakelaar wil natuurlijk graag met zijn eigen koper tekenen. Zodra de koper heeft getekend, zullen wij de koopovereenkomst ontvangen. Vervolgens wordt vanuit ons een kopie aan alle partijen uitgestuurd.
Volledig getekend
En DONE! Iedereen heeft getekend.
Als de koper een financiering nodig heeft, zal er een NWWI gevalideerd taxatierapport opgemaakt moeten worde. Dit is op verzoek van de hypotheekverstrekker. De taxateur neemt in opdracht van de koper contact met ons op om een afspraak in te plannen voor de taxatie van de woning. Wij stemmen die afspraak natuurlijk ook met jou af. Hetzelfde geldt als de koper een bouwtechnisch rapport van de woning nodig heeft. De keurende instantie neemt contact met ons op om een afspraak in te plannen, die we uiteraard afstemmen met jou als verkoper.
Last but not least
Op het moment dat de ontbindende voorwaarden zijn komen te vervallen, mogen wij je feliciteren met de verkoop van je woning.
Van de notaris ontvangen wij een bevestiging van de datum en het tijdstip van de wettelijke overdracht van de woning. Voorafgaand aan de afspraak bij de notaris zullen wij beide partijen uitnodigen voor de eindinspectie. Meestal is de eindinspectie 1 uur voor de afspraak bij de notaris. Als verkoper hoef je niet per sé bij deze eindinspectie aanwezig te zijn maar je bent uiteraard van harte welkom! Onze makelaar zal dan samen met de koper en de eventuele aankoopmakelaar de woning inspecteren en de meterstanden opnemen. Dit alles wordt verwerkt in het eindinspectieformulier dat digitaal aan alle partijen zal worden toegestuurd.
Gefeliciteerd, je hebt je woning snel en eenvoudig verkocht!